مشاوره برای کودکان عصبی

مشاوره برای کودکان عصبی

مشاوره برای کودکان عصبی

مشاوره برای کودکان عصبی یعنی ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی به کودکانی که دارای مشکلات عصبی، اضطراب، استرس یا اختلالات رفتاری هستند. این نوع مشاوره به منظور کمک به کودکان در مواجهه با چالش‌ها، بهبود مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، مدیریت احساسات و استرس، بهبود عملکرد تحصیلی و رفتاری، افزایش اعتماد به نفس و تقویت روابط خانوادگی ارائه می‌شود.

مشاوره برای کودکان عصبی می‌تواند شامل جلسات فردی یا گروهی با بهترین روانشناس بالینی یا مشاور تحصیلی، استفاده از تکنیک‌های متنوعی مانند بازی‌های درمانی، مدیتیشن، تمرینات تنفسی، و روش‌های مدیریت استرس و اضطراب باشد.

مهمترین هدف این نوع مشاوره ایجاد محیطی حمایتی و امن برای کودکان عصبی است تا بر آن‌ها کمک شود که بهترین عملکرد خود را در مواجهه با چالش‌های روزمره و تقویت مهارت‌های ضروری برای رشد و توسعه شخصی خود، ایجاد کنند.

نشانه های کودک عصبی چیست؟

نشانه‌های کودک عصبی می‌تواند شامل یک مجموعه گسترده از علائم و عوارض فیزیکی، عاطفی و رفتاری باشد، که ممکن است ناشی از مشکلات در سیستم عصبی و تنظیم آن در کودکان باشد.

۱. حرکت‌ها و نشانه‌های فیزیکی:

    بی‌قراری و حرکت‌های بیش از حد

    عقب‌نشینی در توسعه حرکتی

    تعادل ناپایدار یا مشکل در هماهنگی حرکت‌ها

    تعریق بیش از حد یا حالت‌های تشنگی زیاد

۲. علائم عاطفی:

    ناراحتی و ترس‌های شدید

    عصبیت و بی‌صبری بیش از حد

    اضطراب و ریاضت

    احساسات متقلب و خشم

۳. رفتارهای نامطلوب:

    اختلال در خواب و بیداری

    مشکلات تغذیه‌ای یا اختلال در مزاج و کنترل ادراکات

همچنین بخوانید: درمان افسردگی با تشنج الکتریکی(ECT)

مشاوره برای کودکان عصبی چگونه است؟

مشاوره برای کودکان عصبی می‌تواند به شکل‌های مختلفی ارائه شود. در ادامه چند روش رایج مشاوره برای کودکان عصبی ذکر شده است:

    جلسات فردی: کودک با یک مشاور روانشناس یا تحصیلی برای بررسی مشکلات و چالش‌هایش دیدار می‌کند. این جلسات ممکن است به صورت گفتگوی آزاد یا با استفاده از فعالیت‌های درمانی، بازی‌های درمانی و تمرینات متنوع انجام شود.

    جلسات گروهی: در این روش، چند کودک با مشکلات مشابه با یکدیگر گرد هم می‌آیند تا با همکاری مشاور به حل مشکلات و یادگیری مهارت‌های جدید بپردازند.

    مداخله و پشتیبانی خانواده: مشاوره می‌تواند شامل مشارکت والدین در جلسات مشاوره باشد تا آن‌ها را در درک و پشتیبانی از کودک‌های خود کمک کند.

    استفاده از تکنیک‌های توانمندسازی و مداخله: از جمله تکنیک‌های مداخله معمول برای کودکان عصبی می‌توان به روش‌های مدیریت خشم و اضطراب، مدیتیشن، تمرینات تنفسی، و تکنیک‌های درمانی مثل درمان شناختی رفتاری، اشاره کرد.

مهمترین نکته این است که مشاور باید شنونده فعالی باشد و به کودک احترام بگذارد تا او احساس شود که مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید در مطلب مشاوره برای کودکان عصبی:

بیش فعالی

درمان افسردگی با تشنج الکتریکی(ECT)

کنترل و درمان عصبانیت و خشم

نحوه برخورد با کودک پرخاشگر چگونه است؟

برخورد صحیح با یک کودک پرخاشگر بسیار مهم است تا به او کمک کند مهارت‌های مدیریت خشم و احساسات منفی خود را یاد بگیرد. در زیر چند راهکار برخورد با کودک پرخاشگر ذکر شده است:

ابتدا به کودک زمان و فضا بدهید تا احساسات و انگیزه‌های خود را بیان کند. گفتگوی باز با کودک می‌تواند به فهم بهتر دلایل خشم و پرخاشگری او کمک کند.

تصویر-مشاوره-برای-کودکان-عصبی-9743

هنگامی که کودک در حالت خشم و پرخاشگری است، ابتدا به او بیاموزید که نفس عمیق بکشد و خود را آرام کند. این کمک می‌کند کودک قبل از اینکه واکنش احساسی نادرستی نشان دهد، خود را کنترل کند.

 کمک کنید تا کودک علت خشم و پرخاشگری‌اش را تحلیل کند و به فهم بهتری از احساساتش برسد. آموزش به کودک که چگونه احساسات خود را شناخته و بیان کند، می‌تواند او را در مدیریت خشم و احساساتش بیشتر کمک کند.

بیان کنید که به او احترام می‌گذارید و حمایتش می‌کنید، اما این به این معنی نیست که به تمام خواسته‌ها و نیازهایش پاسخ دهید. مهارت‌های مدیریت خشم را به کودک یاد دهید تا بهتر با احساساتش کنار بیاید.

استفاده از مدیریت پاداش برای تشویق کودک به رفتارهای مثبت و استفاده از مجازات منطقی و مناسب برای تنبیه رفتارهای ناپسند می‌تواند به کودک کمک کند تا خود را کنترل کند.

همچنین، در صورتی که مشاکل رفتاری کودک پرخاشگر به نحوی بیشتر از حد معمول و معقول باشد، مشاوره با یک متخصص روانشناسی یا بهترین مرکز مشاوره تلفنی می‌تواند به شما و کودکتان کمک کند تا مشکلات را حل کنید.

تصویر-مشاوره-برای-کودکان-عصبی-8749

کمبود چه ویتامینی باعث پرخاشگری در کودکان میشود؟

کمبود ویتامین D ممکن است باعث افزایش خطر پرخاشگری و اختلال در رفتار در کودکان شود. بر اساس بررسی‌های علمی، مصرف کافی ویتامین D می‌تواند در کاهش سطح استرس و اضطراب، بهبود حالت مزاج، و کنترل و تنظیم رفتار کودکان تأثیرگذار باشد. از این رو، مصرف کافی این ویتامین در رژیم غذایی کودکان بسیار اهمیت دارد تا از احتمال افزایش پرخاشگری و مشکلات رفتاری جلوگیری شود.

نقش مشاوره تلفنی کودک برای درمان کودکان عصبی

مشاوره تلفنی برای کودکان عصبی یک روش موثر برای ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی به کودکان است که امکان ارتباط با یک مشاور روانشناس یا مشاور تحصیلی را از راه یک تماس تلفنی فراهم می‌کند. این نوع مشاوره برای کودکان با مشکلات عصبی و اختلالات رفتاری می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

کودکان می‌توانند در هر زمان و مکانی که تمایل دارند با مشاور ارتباط برقرار کنند، بدون نیاز به حضور فیزیکی در مکتب یا محل مشاوره.

برخورد با یک مشاور تلفنی می‌تواند محیط امن و راحتی برای کودک فراهم کند، زیرا او می‌تواند از زمینه خود برای بیان احساسات و مشکلات خود استفاده کند.

 اگر کودک نیاز به پشتیبانی فوری دارد، مشاوره تلفنی می‌تواند یک گزینه مناسب برای ارائه کمک فوری باشد.

انجام جلسات مشاوره تلفنی معمولاً ارزانتر از جلسات حضوری است و همچنین به کاهش پیچیدگی‌های مربوط به ترافیک و رفت و آمد نیاز ندارد.

با این حال، برای موارد خاصی مانند مشکلات شدید رفتاری یا نیاز به ارزیابی دقیق توسط یک متخصص، ممکن است نیاز به جلسات حضوری داشته باشید. حضور فیزیکی و برخورد حضوری مشاور ممکن است برای تعهد و موثر بودن فرایند درمانی مورد نیاز باشد.

جهت مشاوره‌ و راهنمایی بیشتر با دکتر سلامیان با شماره های زیر02126645173-02126645161و یا شماره

09034230789 تماس بگیرید.🙏 مجموعه روان پناه در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید