نسل z چه کسانی هستند

نسل z چه کسانی هستند

نسل z چه کسانی هستند

نسل z چه کسانی هستند ؟ جدیدا خیلی مد شده که نسل جدید را با نام نسل زد و آلفا خطاب می کنیم و اونها را بی مسئولیت و بی تعهد می نامیم . از نگاه نسل جدید هم اگر به داستان بنگریم، ما نسلی پیر و خسته که خیلی به موضوعات گیر می دهیم، هستیم.

به نظرم ابزاری که نسل جدید با آنها آشنا هستند، خیلی با ابزاری که ما می شناسیم فرق می کند.

با ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان و رشد وحشتناک اون باید قبول کرد ،نسل جدید خیلی متفاوت تر از ما می اندیشند .دنیا ناگزیر است به سمت تفکرات و خواسته های نسل نو برود ، انها نمی خواهند و نمی توانند با خواسته ما همسو شوند ، ولی ما باید و حتما خودمان را با  خواسته های آنها وفق دهیم . دنیا داره به سمتی پیش می رود ،که تکنولوژی های آینده را مبنای تصمیمات خود قرار می دهد . مشکل ما این است می خواهیم با تفکرات گذشته برای آینده تصمیم بگیریم ، رشدنی نیست .

در مورد نسل نو یک مورد  وجود داره که باید خیلی دقت کنیم ، روش انگیزه دادن به این نسل خیلی متفاوت است .

اصلا انگیزه توی ذهن اونها تعریف منطقی ندارد، گرفتن انگیزه را باج خواهی معادل می دادند .برای تنبیه و تشویق هم خیلی مودی هستند .میزان علاقمندی یا نفرت اونها به رخدادها خیلی متغیر است،گاهی به چیزی عکس العمل نشان می دهند، یک روز بعدنسبت به همون رخداد ، کلا بی تفاوت هستند .

شاخصه اصلی نسل نو بی تفاوتی است ، در دبستانها و متوسطه اول ، خیلی این موضوع نمود دارد.

دلایل بی‌خیالی جوانان و نسل زد

خلاصه تمام زندگی ما در این سه جمله است:

وقتی افسردگی داریم که در گذشته زندگی می کنیم

وقتی اضطراب داریم که به فکر آینده هستیم

و وقتی شاد هستیم که در حال زندگی می کنیم

دانش آموزان معمولا مضطرب هستند، امیدواری و شناخت آینده و افزایش آگاهی از آینده میتونه این اضطراب را به حداقل برساند.ترس و دلهره و استرس و نگرانی همه زائیده اضطراب هستند. با قدری طراحی درست استراتژی میتوان شاد زندگی کرد.

به نظر میرسد بچه های نسل زد

نه افسردگی گذشته را دارند

نه اصلا درکی از اینده

کلا در زمان حال زندگی میکنند

بیشتر ما والدین هستیم که از این حجم بی خیالی نسل زد نسبت به اینده یا خوش خیالی دچار اضطراب و تشویشیم.

 ویژگی های نسل z

اینان بومیان عصر دیجیتال هستند.
چند کار را با تمرکز انجام میدهند.
بحث محیط زیست و سلامت برایشان مهم است
عموما کار آفرین، مطلع، تنوع طلب کم‌تمرکز
مقتصد و صرفه‌جو هستند.
وفادار به برند هستند.
ورزش و رژیم غذایی و لایف استایل خوب براشون مهم هست.
مطمئن و با اعتماد به نفس و
زیرک هستند.
دایره تمرکز و توجه ایشان کم ودر حد :۴ تا ۵ ثانیه است.
ولی از طرف دیگر
پذیرنده رنگ و نژاد و فرهنگ متفاوت هیتند
دارای درک بصری و تعاملی از اطلاعات مرتبط دائمی و آنلاین هستند.
نیاز به آموزش کریپتون کارنسی، روانشناسی، حقوقی و … دارند که در خارج مدرسه یاد بگیرند.

اولین نسلی هستند که در عصر دیجیتال متولد شده‌اند.
نسل z چه کسانی هستند، نسل زد  زمانی به دنیا آمدند که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سریع در حال گسترش بودند. دسترسی به حجم زیادی از انواع داده‌ها به این نسل امکان می‌دهد که دانش گسترده‌‌تری درباره همه‌چیز داشته باشد. از سوی دیگر، این دسترسی زیاد و وقت‌گذرانی بیش از حد در فضای مجازی، اضطراب‌ها و مشکلات خاصی را ایجاد کرده است. مثلا برخی می‌گویند نسل زد کمتر از نسل‌های پیشین خود مهارت‌های اجتماعی دارد.

اگر به دنبال کسب اطلاع در رابطه با نکات مهم تربیت کودک هستید به این صفحه بروید.

عملگرایی و مسائل مالی نقش بسزایی در تصمیم‌گیری این نسل دارند
اعضای نسل زد شاهد دشواری‌های مالی و فداکاری بسیار والدینشان بوده‌اند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند دوره جوانی خود را صرف کسب ثروت و تأمین نیازهای معیشتی کنند. در نسل z از آرمان‌گرایی نسل‌های پیشین خبری نیست. این نسل سرمایه‌گذاری، مشاغل پایدار و کارآفرینی را ترجیح می‌دهد.

نسل z چه کسانی هستند

با مشکلات و چالش‌های روحی متفاوتی مواجه هستند
صرف ساعت‌ها وقت در شبکه‌های اجتماعی و زل‌زدن به گوشی‌های تلفن همراه باعث شده است که برخی از روان‌شناسان نسل زد را تنها‌ترین نسل بشر بنامند. تنهایی و افسردگی از مشکلات شایع این نسل‌اند.
همچنین بحران‌های به‌ارث‌رسیده از نسل‌های پیشین نیز بر دوش نسل z سنگینی می‌کنند. بحران‌هایی مانند افراط‌گرایی سیاسی و تغییرات اقلیمی اضطراب این نسل را بیشتر هم کرده است.

بیشتر بخوانید:

اختلالات یادگیری در کودکان

والدین الگوی اول نوجوانان

مصرف‌کنندگانی زیرک هستند
نسل z چه کسانی هستند، نسل‌های پیشین اغلب خرید‌های خود را حضوری و در مغازه‌های محلی انجام می‌دادند. به‌طبع تنوع کالا نیز محدود بود. اما نسل زد با دسترسی به دنیای دیجیتال، به انبوهی از محصولات متنوع دسترسی دارد و به‌خوبی آموخته است چطور از بین انواع محصولات، محصول دلخواهش را انتخاب کند. عادات و ترجیح‌های این نسل در جایگاه مصرف‌کننده، تفاوت‌های چشمگیری با نسل پیشین دارد.
حضور نسل زد در فضای مجازی به مشاغلی مثل دیجیتال مارکتینگ و سوشیال‌مدیا مارکتینگ رونق داده است. بسیاری از شاغلان این عرصه نیز خود از همین نسل‌اند.

نسل z از نظر سیاسی پیشرو است
همان‌طور که این نسل به‌سرعت خودش را با پیشرفت‌های زمانه تطبیق می‌دهد، در عرصه مسائل سیاسی نیز کمتر تن به محافظه‌کاری می‌دهد. حتی جوانان محافظه‌کار این نسل نیز بیشتر از محافظه‌کاران نسل پیشین با تحولات پرشتاب سازگارند.

همچنین شما می توانید جهت اطلاع از راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان به این لینک بروید.

 تفاوت نسل z با نسل هزاره چیست؟

نسل زد بیشتر تفکرات اجتماعی و سیاسی نسل قبل از خود (هزاره) را دارد، با این تفاوت که خوشبینی نسل قبلی را ندارد. بیشتر نسل زد معتقدند که اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی نسل پیشین برای حل تمام مشکلات کارآمدی لازم را ندارد. همچنین نسل زد مصرف‌کننده عمده شبکه‌های اجتماعی است در حالی که نسل پیشین کمتر در آن فضا حضور دارد.

این نسل خود را در مسائل سیاسی و اجتماعی منعطف‌تر می‌داند. مثلا بیشتر جنبش‌های اجتماعی، سیاسی و محیط‌زیستی را نسل زد راه‌اندازی و پشتیبانی می‌کنند.

برای مشاوره تلفنی یا حضوری در رابطه با نسل z  و اینکه نسل z چه کسانی هستند، می توانید، با متخصصین مرکز مشاوره روانپناه با شماره۰۲۱۲۶۶۴۵۱۷۳و یا ۰۹۰۳۴۲۳۰۷۸۹تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید