اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری چیست و چگونه درمان می شود؟ اختلالات یادگیری در کودکان، گروهی از اختلالات هستند که توانایی مغز را برای دریافت، پردازش، ذخیره، پاسخ به و انتقال اطلاعات مهار می کنند. اکثر کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری از هوش متوسط ​​تا بالاتر از حد متوسط ​​برخوردارند اما اغلب اطلاعات را متفاوت از سایرین پردازش می کنند که منجر به مشکلاتی در آموزش نوجوان و کودک می شود.

تعادل مغزی نیازی به تشخیص پزشکی کودک ندارد و در مرکز مشاوره روان پناه نیز از نظر بالینی شرایط پزشکی را تشخیص می دهیم. تمرکز ما بر درک مبارزاتی است که این کودکان تجربه می کنند و به آنها کمک می کنیم تا ارتباطات مورد نیاز برای کمک به این مبارزات را توسعه و تقویت کنند.

علائم منحصر به فردی که فرزند شما با آنها کنار می آید ممکن است بتواند از طریق ترکیبی منحصر به فرد از فعالیت های فیزیکی، حسی و شناختی بهبود یابد که به ایجاد ارتباطات قوی تر در مناطق مختلف مغز کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که این علائم ممکن است با اتصالات ضعیف در مناطق مختلف مغز مرتبط باشد.

خبر خوب این است که ما می دانیم که مغز می تواند به گونه ای تغییر کند که ممکن است منجر به بهبود این علائم شود. تمرین ها و فعالیت های برنامه تعادل مغز به طور منحصر به فردی برای کمک به تقویت و ایجاد ارتباطات جدید با استفاده از ترکیبی از فعالیت های فیزیکی، حسی و شناختی طراحی شده اند. این ارتباطات جدید، کارآمد و مؤثر در مغز منجر به بهبود توانایی ما برای تکمیل وظایف شناختی و عملکرد اجرایی در مرکز مشاوره تلفنی روانپناه می شود.

ما از آنچه در ارزیابی شخصی یاد می‌گیریم برای تنظیم برنامه فرزندتان استفاده می‌کنیم. با انجام این کار برای هر کودک و ارائه تکنیک های رفتار با کودک، به صورت جداگانه، ما یک برنامه سفارشی ایجاد می کنیم که هرگونه نقص در عملکردها یا مهارت هایی که ممکن است فرزند شما داشته باشد را برطرف می کند.

لازم به ذکر است که، والدین پس از تکمیل برنامه تعادل مغزی، به طور متوسط ​​42 درصد بهبودی در توانایی فرزندشان برای یادگیری در مدرسه مشاهده کردند.

نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟

نشانه‌های اختلالات یادگیری ممکن است شامل امور زیر باشد:

  1. مشکلات در مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن
  2. دشواری در مفهوم‌بندی اطلاعات و مسائل ریاضی
  3. عملکرد ضعیف در آزمون‌ها و امتحانات
  4. مشکلات در تمرکز، توجه و حفظ اطلاعات
  5. عدم توانایی در حل مسائل یا طراحی استراتژی‌های حل مسئله
  6. عدم توانایی در درک و استفاده از روانشناختی بهتر از مواردی که در نیاز و درخواست‌ها دیگران نهفته است
  7. مشکلات در تشخیص روابط مکانی، زمانی و ریاضی
  8. مشکلات ارتباطی و اجتماعی به دلیل مشکلات یادگیری
  9. استرس و اضطراب ناشی از مواجهه مکرر با چالش‌های یادگیری

اگر شما یا دیگرانی این نشانه‌ها را در کودکان مشاهده می‌کنید، ممکن است بهتر باشد به دکتر سمانه سلامیان روانشناس بالینی یا به مشاور تحصیلی دکتر سامان سلامیان مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق و درمان مناسب ارائه شود.

تصویر-اختلالات-یادگیری-در-کودکان-8747

شرایط رایج اختلالات یادگیری در کودکان عبارتند از:

اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD). در مقایسه با سایر کودکان، کودکان مبتلا به ADHD مشکلاتی را در توجه، تمرکز ، یا بیش فعالی یا ترکیبی از انواع آن تجربه می کنند. علائم باید به اندازه کافی قابل توجه باشد که بر عملکرد روزانه در خانه، مدرسه یا سایر محیط های اجتماعی تأثیر بگذارد.

اختلالات اضطرابی. اختلالات اضطرابی در کودکان ممکن است به صورت نگرانی، ترس یا اضطراب مکرر ظاهر شود که بر عملکرد روزانه تأثیر می گذارد. نمونه هایی از اختلالات اضطرابی عبارتند از اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی/اجتماعی یا اختلال وسواس فکری-اجباری.

اختلال طیف اوتیسم (ASD). ASD یک اختلال عصبی است که معمولاً قبل از 3 سالگی ظاهر می شود. ASD از نظر شدت متفاوت است و بین افراد متفاوت به نظر می رسد، اما معمولاً به صورت مشکلات در برقراری ارتباط، معاشرت با دیگران و اختلالات عاطفی ظاهر می شود.

افسردگی و سایر اختلالات خلقی. افسردگی را می توان به عنوان غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به چیزها تعریف کرد، به اندازه ای که بر عملکرد روزانه در خانه، مدرسه یا سایر محیط های اجتماعی تأثیر می گذارد. اختلال دوقطبی ممکن است منجر به نوسانات خلقی شود که به صورت دوره‌های افسردگی یا دوره‌های شیدایی (یا هر دو) ظاهر می‌شود و به طور بالقوه منجر به رفتارهای مخاطره‌آمیز یا خود تخریبی می‌شود.

اختلال نافرمانی مخالف (ODD). الگوی خلق و خوی عصبانی یا تحریک‌پذیر، رفتار مجادله‌آمیز و/یا سرکشی، یا کینه توزی نسبت به افراد صاحب قدرت که حداقل شش ماه طول بکشد.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم تربیت کودک

والدین الگوی اول نوجوانان

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD). PTSD در کودکان زمان پریشانی عاطفی طولانی‌مدت مرتبط با یک رویداد آسیب‌زا است، که معمولاً به صورت کابوس، تصاویر آزاردهنده یا فلش بک، خاطرات ناراحت‌کننده و واکنش‌پذیری (رفتارهای مخرب یا طغیان‌های عاطفی) ظاهر می‌شود.

اختلالات اشتها. در کودکان، اختلالات خوردن به عنوان اشتغال به غذا، تصویر بدن یا نوع بدن ایده آل، تفکر اختلال در مورد وزن و کاهش وزن و عادات غذایی ناایمن و رژیم غذایی که می تواند مضر و حتی تهدید کننده زندگی باشد، تعریف می شود. اختلالات خوردن معمولا منجر به اختلال عملکرد عاطفی، اجتماعی و فیزیکی می شود.

روان‌گسیختگی. این اختلال معمولاً با تحریفات قابل توجه در افکار و ادراکات مشخص می شود که واقعیت فرد را تغییر می دهد و منجر به توهم، هذیان و تغییرات رفتاری مشخص می شود.

انواع اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری کودکان می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله خواندن، نوشتن، ریاضی، یادگیری زبان، توجه و تمرکز، حافظه، نقاشی و رسم، مهارت‌های اجتماعی و غیره رخ دهد. تعدادی از رایج‌ترین اختلالات یادگیری در کودکان عبارتند از:

  1. اختلال یادگیری خواندن : این اختلال باعث مشکلاتی در شناخت و درک حروف و صداها، خواندن کلمات و جملات و درک مفاهیم نوشته شده می‌شود.
  2. اختلال یادگیری نوشتن : در این حالت، کودک دچار مشکل در تشکیل حروف، تمرین نوشتن و کنترل حرکات دستی است.
  3. اختلال یادگیری ریاضی: این اختلال می‌تواند باعث مشکلات در درک و استفاده از عدادها، اعمال ریاضی، مفاهیم هندسی و حل مسائل ریاضی شود.
  4. اختلال یادگیری زبان : در این حالت، کودک دچار مشکل در تلفظ کلمات، استفاده از جملات کامل و درک گفتار دیگران است.
  5. اختلال نقاشی و رسم: کودکان می‌توانند با مشکلات در تشریح و شناخت شکل‌ها، ترسیم یک نقشه، تشریح و رسم طرح‌ها روبرو شوند.
  6. اختلال کنترل توجه و تمرکز : در این حالت، کودک دچار مشکل در حفظ تمرکز و توجه بر روی وظایف و فعالیت‌های روزمره است.

این فقط برخی از اختلالات یادگیری کودکان هستند و هر کودک ممکن است با یک یا بیشتر از این مشکلات روبرو شود. اگر شما مشکلی در یادگیری کودکتان می‌بینید، توصیه می‌شود به دکتر سمانه سلامیان بهترین رواشنانس کودک و دکتر سامان سلامیان بهترین روانشناس نوجوانان مراجعه کنید.

 

تصویر-اختلالات-یادگیری-در-کودکان-9874

موانع درمان در اختلالات یادگیری در کودکان

چندین مانع برای درمان وجود دارد. گاهی اوقات تشخیص بین رشد سالم و علائم یک اختلال یا وضعیت روانی برای مراقبین دشوار است. علاوه بر این، کودکان اغلب در بیان احساسات، افکار یا دلیل تغییر رفتارهایشان مشکل دارند.

بسیار مهم است که هر زمان که یک مراقب متوجه علامت هشداری می شود یا نگران سلامت روان کودک است، به حمایت های مناسب مراجعه کند. هر چه زودتر اختلال یا بیماری روانی شناسایی و به طور مناسب تشخیص داده شود، متخصص و مشاوره در این زمینه، زودتر می تواند درمان مناسب را برای کودک شما دنبال کند که اغلب منجر به نتایج بهتری می شود.

برای مشاوره تلفنی یا حضوری در رابطه با اینکه چگونه با جوانی که توهین می‌کند برخورد کنیم؟ و یا آنکه چگونه جوان را به علم و کار تشویق کنیم؟ می توانید، با متخصصین مرکز مشاوره روانپناه با شماره۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱ و یا ۰۹۰۳۴۲۳۰۷۸۹تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید