آلزایمر یا بیماری فراموشی

آلزایمر یا بیماری فراموشی

آلزایمر یا بیماری فراموشی

آلزایمر یا بیماری فراموشی یکی از پراکنده ترین اختلالات عصبی مرتبط با پیری است که باعث ایجاد افزایش فراموشی، تغییر در رفتار و از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره می‌شود. این بیماری که اغلب در سن بالای ۶۵ سالگی شروع می‌شود، پیشرفتی آرام دارد و با گذشت زمان، تاثیرات جدی بر عملکرد روزمره فرد دارد. اهمیت تشخیص زودرس و مدیریت مناسب آلزایمر برای کاهش پیشرفت بیشتر بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیمار بسیار حائز اهمیت است.

آلزایمر چیست؟

همانطور که گفته شد، آلزایمر یک بیماری پیشرونده مغزی است که به مرور زمان حافظه و توانایی‌های تفکر فرد را مختل می‌کند. این بیماری شایع‌ترین علت زوال عقل است.

علائم آلزایمر

فراموشی: شایع‌ترین علامت آلزایمر، مشکل در به یاد آوردن اطلاعات اخیر است.

مشکل در تفکر و حل مسئله: افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در انجام کارهای روزمره مانند پرداخت صورت‌حساب یا برنامه‌ریزی غذا مشکل داشته باشند.

مشکل در زبان: آنها ممکن است در پیدا کردن کلمات مناسب یا درک مکالمات مشکل داشته باشند.

تغییرات در خلق و خو و رفتار: افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است دچار نوسانات خلقی، اضطراب یا افسردگی شوند. همچنین ممکن است گیج یا گمراه شوند و در خانه یا مکان‌های آشنا راه خود را گم کنند.

تفاوت آلزایمر با فراموشی چیست؟

آلزایمر و فراموشی از نظر علایم، علت‌ها و پیشرفت متفاوت هستند. در حالی که فراموشی ممکن است به دلیل خستگی، استرس یا سن بالا اتفاق بیفتد و معمولاً موجب عذاب نیست، آلزایمر یک بیماری مزمن و پیچیده است که با افزایش تدریجی فراموشی، مشکلات شناختی و تهاجم به عملکرد روزانه فرد همراه است. به عنوان یک بیماری نورولوژیک، آلزایمر ممکن است به تدریج تشدید شده و تأثیرات جدی بر روان و جسم فرد داشته باشد، در حالی که فراموشی معمولاً در حدود طبیعی زندگی اجتناب‌ناپذیری است.

اگر به دنبال این هستید که چگونه وابستگی کودک به گوشی را کم کنیم؟ به این صفحه بروید.

تصویر-آلزایمر-یا-بیماری-فراموشی-8747

مراحل آلزایمر یا بیماری فراموشی

آلزایمر به طور معمول در سه مرحله پیشرفت می‌کند:

مرحله اولیه: در این مرحله، ممکن است فرد فقط مشکلات حافظه خفیف داشته باشد.

مرحله میانی: در این مرحله، علائم شدیدتر می‌شوند و فرد ممکن است برای انجام وظایف روزانه به کمک نیاز داشته باشد.

مرحله آخر: در این مرحله، فرد به مراقبت شبانه‌روزی نیاز دارد.

علت آلزایمر یا بیماری فراموشی

علت دقیق بیماری آلزایمر ناشناخته است. با این حال، دانشمندان معتقدند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند.

پیشگیری از آلزایمر یا بیماری فراموشی

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد. با این حال، برخی از اقدامات وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد، مانند:

ورزش منظم

داشتن یک رژیم غذایی سالم

حفظ سلامت ذهن

کنترل فشار خون

عدم استعمال دخانیات

مصرف محدود الکل

همچنین بخوانید:

نیاز های سالمندان

روانشناسی اختلال استرس پس از سانحه( PTSD )

بهترین روش برای درمان آلزایمر چیست؟

متأسفانه تاکنون درمان کامل برای آلزایمر وجود ندارد، زیرا این بیماری مزمن و پیشرونده است. با این حال، موارد زیر می‌توانند بهبود در کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلزایمر کمک کنند:

    مدیریت علایم: استفاده از داروها و روش‌های مدیریت علایم می‌

تواند به کاهش علایم ناخوشایند مرتبط با آلزایمر کمک کند.

    تمرین شناختی: تمرینات مغزی و حافظه می‌توانند به نگهداری و تقویت عملکرد شناختی فرد کمک کنند.

    فعالیت‌های بدنی: ورزش منظم و فعالیت‌های بدنی می‌توانند به تقویت سلامتی عمومی و عملکرد مغز کمک کنند.

    تغذیه سالم: مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی مناسب می‌تواند به حفظ سلامتی مغز و کاهش علایم آلزایمر کمک کند.

    پشتیبانی اجتماعی: حمایت از خانواده و دوستان و همچنین شرکت در گروه‌های پشتیبانی ممکن است به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند.

مهم است که با پزشک مشورت کنید و برنامه درمانی مناسب برای مدیریت و کنترل آلزایمر را تعیین کنید.

نقش مشاور و روانشناس برای درمان آلزایمر

مشاوران و روانشناسان ارائه دهنده خدمات حمایتی حیطه روابط انسانی و رفتار انسانی هستند که می‌توانند نقش مهمی در مدیریت و درمان آلزایمر داشته باشند. در زیر تأثیرات مثبتی که مشاوران و روانشناسان می‌توانند در مدیریت آلزایمر داشته باشند را مشاهده می‌کنید:

    مشاوران و روانشناسان می‌توانند درمان مناسب را به فرد مبتلا به آلزایمر و خانواده‌اش ارائه دهند و آنها را در مواجهه با چالش‌های احساسی کمک کنند.

    درک و مدیریت استرس می‌تواند به کاهش علایم ناخوشایند مرتبط با آلزایمر کمک کند.

    مشاوران و روانشناسان می‌توانند به بهبود ارتباطات خانوادگی کمک کنند و روابط بین فرد مبتلا به آلزایمر و خانواده‌اش را تقویت کنند.

    ارائه راهنمایی‌های تصمیم‌گیری استراتژیک می‌تواند به فرد مبتلا به آلزایمر و خانواده‌اش کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد مدیریت بیماری بگیرند.

به طور کلی، مشاوران و روانشناسان می‌توانند به ارتقای کیفیت زندگی فرد مبتلا به آلزایمر و کاهش استرس‌های مربوط به بیماری کمک کنند.

جهت مشاوره‌ و راهنمایی بیشتر با شماره های زیر۰۲۱۲۶۶۴۵۱۷۳-۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱و یا شماره

۰۹۰۳۴۲۳۰۷۸۹ تماس بگیرید. مجموعه روان پناه  همراه با دکتر سمانه سلامیان روانشناسی بالینی و دکتر سامان سلامیان روانشناس نوجوان در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید