نیاز های سالمندان

نیاز های سالمندان

نیاز های سالمندان

نیاز های سالمندان چیست؟ نیازهای سالمندان را به رسمیت بشناسیم! انسان‌ها با توانايی‌ها و نیازهای مختلفی به دنیا می‌آیند، و این توانايی‌ها و نیازها با گذر زمان تغییر می‌کنند. با رشد سنی، نیازها و توانايی‌های انسان‌ها نیز تغییر خواهند کرد. با افزایش امید به زندگی در ایران (به بیش از ۷۴ سال)، دوران سالمندی می‌شود مورد توجه قرار گرفته، و بسیاری از افراد به این دوران وارد می‌شوند. بنابراین، افراد موظفند که وظایف خود را در قبال افراد سالمند بر عهده بگیرند. از تجارب سالمندان می‌توان بهره برد و از آن‌ها استفاده کرد تا احساس مفید بودن و رضایت را برای آنان ایجاد کنیم.

دوران سالمندی یک دوره پرچالش است، خصوصاً اگر اعضای خانواده، همسایه‌ها یا دوستان شما سالمند هستند و احتیاج به کمک در کارهای روزمره دارند. اصلاح در نیازهای عاطفی و تحرکات آن‌ها، اهمیت دارد. همچنین داشتن مراقبت‌های پزشکی مناسب، تغذیه سالمندان، حمل و نقل آن‌ها، مدیریت افسردگی و نیازهای عاطفی، مواردی است که باید به آنها توجه کنید تا زندگی سالمندان راحت‌تر و بهتر باشد.

شما می توانید جهت اطلاع از اینکه چرا مشاوره تحصیلی مهم است و باید از آن کمک بگیریم؟ به این صفحه بروید.

بررسی نیازهای سالمندان

بررسی نیازهای سالمندان توجه به نکات اینکه نیازها و تغییرات بدنی سالمندان تنها به عملکرد بدن منجر نمی‌شود. با گذشت سن، تغییرات عاطفی نیز رو به رشد می‌شود و هنگامی که تغییرات عملکرد بدنی همراه با تغییرات عاطفی همراه شود، چالش‌های فراوانی پیش خواهد آمد.

اغلب افراد از شرایط چالش‌برانگیز سالمندان کم آگاهند، اما درک بهتر نیازهای عاطفی آن‌ها می‌تواند به عنوان یک راهنمای مفید برای ارائه کمک و راهکارهای مؤثر عنوان شود. در کل، سالمندان نیازهای گوناگونی دارند که شامل نیازهای عاطفی، امنیت، تفریح، معیشتی، معاشرت با همسالان و … می‌شود.

تصویر-نیاز-های-سالمندان-9876

تحرک سالمندان

تحرک برای افراد سالمند بسیار اهمیت دارد، حتی اگر فقط به محیط کوچک اطراف خود محدود شود. مطمئن شوید که وسایلی برای حرکت مانند عصا، واکر، صندلی چرخدار یا صندلی متحرک موتوردار در دسترس آن‌ها قرار دارد.

نصب یک رمپل در ورودی خانه و در محل پله‌ها برای حرکت آسانتر و استفاده از ویلچر، نصب نرده‌ها کنار دیوار برای عبور و مرور راحت‌تر از پله‌ها، و همچنین دره‌های بزرگ که اجازه حرکت آسان‌تر فرد سالمند را می‌دهد، اهمیت دارد تا احساس راحتی و امنیت برای آن‌ها ایجاد شود. همچنین، تخت بیمارستان، صندلی دوش، و عصای سه پایه به افراد مسن کمک می‌کند تا هنگام حمام کردن ایمنی و راحتی بیشتری داشته باشند.

همچنین بخوانید:

 وسواس احتکار

بهترین مشاوره آنلاین

دارو، نیاز مهم سالمندان

شهروندان سالخورده برای حفظ سلامتی به دارو نیاز دارند. مراقبت‌های پزشکی مانند ویزیت چشم، مراقبت از دندان‌ها، مراقبت از پاها، فیزیوتراپی و روان‌درمانی در صورت لزوم، برای داشتن زندگی سالم بسیار موثر خواهد بود. در صورتی که فرد سالمند مشکلی در مصرف قرص‌ها یا تزریق انسولین داشته باشد، استخدام یک پرستار سالمند ضروری خواهد بود.

تغذیه سالمندان

یکی از نیازهای اساسی سالمندان، تغذیه مناسب است. می‌توانید برای رعایت این نیاز از خدمات یک متخصص تغذیه بهره ببرید. همچنین، آماده‌سازی وعده‌های غذایی برای یک هفته می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا گرم کردن وعده‌های غذایی کوچک برای فرد مسن، به راحتی‌تری از پختن غذا برای شما باشد.

این روش می‌تواند فراهم کننده حداقل یک وعده غذایی سالم روزانه برای سالمندان باشد.

حمل و نقل

رانندگی در دوران سالمندی ممکن است به یک چالش اساسی تبدیل شود. اگر فرد سالمند نیاز داشته باشد که به طور هفتگی یا ماهانه به پزشک یا فیزیوتراپی مراجعه کند، رفت و آمد برایش آسان نخواهد بود. بنابراین، داشتن یک دستیار، راننده یا هر فردی که بتواند در رفت‌وآمدها به او کمک کند، ضروری و مفید است.

اگر اطلاعی در رابطه با افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ندارید به این صفحه بروید.

افسردگی و نیازهای عاطفی سالمندان

بازنشستگی برای کسی که چندین دهه به طور منظم کار کرده است، می‌تواند یک رویای زیبا باشد. و این در حالی است که شخص همچنان پرتحرک بماند و بدین ترتیب خود را از افسردگی دور نگه دارد. سالمندانی که قادر به کنترل ذهن و بدن خود نیستند، بیشتر در معرض افسردگی سالمندی قرار خواهند گرفت.

افسردگی، متاسفانه در میان افراد مسن شایع است. ممکن است سالخوردگان تمایل داشته باشند روابط خود را با محیط و افراد کمتر کنند یا از آنان دوری کنند که همین اقدام می‌تواند منجر به افسردگی بیشتر شود. بنابراین، ضروری است که او را تنها نگذارید و شرایطی فراهم کنید تا با افراد هم‌سن و سال خود معاشرت کند. توجه داشته باشید که انزوای طولانی مدت، به اندازه مصرف هرروز یک بسته سیگار، ناسالم است.

اجازه دهید افراد به خودشان کنترل زندگی خود را به دست گیرند. احساس کنترل، استقلال و داشتن هدف، به زندگی افراد معنی می‌بخشد، بدون توجه به سن آن‌ها. سرگرمی‌های ساده مانند باغبانی برای آن‌ها فوق‌العاده است.

معاشرت با دوستان و افراد هم‌سن و سال، سرگرمی‌های ساده، تغذیه سالم و توجه به نیازهای دیگر سالمندان، به ویژه کمک ویژه‌ای به سالخوردگان برای داشتن زندگی سالم در آسایش و آرامش خواهد کرد.

جهت مشاوره‌ و راهنمایی بیشتر با شماره های زیر۰۲۱۲۶۶۴۵۱۷۳-۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱و یا شماره

۰۹۰۳۴۲۳۰۷۸۹ تماس بگیرید. مجموعه روان پناه  همراه با دکتر سمانه سلامیان روانشناسی بالینی و دکتر سامان سلامیان روانشناس نوجوان در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید