تکنیک های رفتار با کودک

تکنیک های رفتار با کودک

تکنیک های رفتار با کودک

تکنیک های رفتار با کودک چیست؟ نکات مهم تربیت کودک کدامند؟ آیا شما هم به دنبال متدهای تربیت فرزند خود هستید؟ خیلی از والدین در رابطه با تکنیک های رفتار با کودک از مشاوران روان پناه سوال می پرسند. با ما تا انتهای این متن همراه باشید تا تکنیک های رفتار با کودک را بیاموزید.

از زبان یک پدری که عموما پسرش را تنبیه بدنی می كند: پسرم زمانی رفتارش مناسب است كه تنبیه می‌شود . ولی ، نمی دانم رفتار درستش از روی ترس است و یا این كه واقعاً به تشخیص خوب و بد از هم رسیده است.

راه‌حل جایگزین برای تنبیه بدنی

 چه باید كرد؟ آیا راه‌حل جایگزینی برای تنبیه بدنی وجود دارد؟ مواردی كه لیست شده است، با این فرضیه تنظیم شده است كه فرزند سزاوار احترام است، حتی زمانی که رفتارش آن‌گونه كه باید نیست.

تلاش كنید رفتارتان ملایم و مهربان باشد. وقتی لحن و بلندی صدای شما؛ عادی و طبیعی باشد؛  فرزند؛ بهتر حرف شما را می شنود.

كمی شکیبا و صبور  باشید. یك مكث كوتاه در واکنش و اندكی صبوری هنگام هیجان، می تواند راه‌حل نهایی هم‌ باشد. چه ضرری دارد كه بگوییم :

حالا برای حل این مشکل خیلی ناراحتم و زمان مناسبی نیست. بعداً در مورد آن حرف میزنیم.

به جای مجازات کودک؛ برای عمل نادرستش، كار درست را به او یاد بدهید. مثلاً بگویید: «وقتی اسباب بازی‌هایت را در سالن پذیرایی می‌ریزی و جمعشان نمی‌کنی؛ من این کارت را نمی پسندم و دوست دارم؛ آنها را در كمد بگذاری.» به کودک یاد بدهید؛آنچه را که دوست می‌دارید.

با کودک با فعل مثبت صحبت کنید .مثلا، به جای آنكه بگویید :«چند مرتبه باید به تو بگویم كه دندانهایت را مسواك بزنی؟!» می توانید بگویید : اگر دندان‌های قشنگت را مسواك بزنی همیشه سفید می‌ماند. بعد منو خبر كن كه بعد از تو مسواك بزنم.

بیشتر بخوانید:

چگونه با جوان خود رفتار کنیم؟

دروغ در كودكان

توضیح به جای تهدید در تکنیک های رفتار با کودک

می‌توانید با یك توضیح کوتاه، علت زشتی رفتار او و ناراحتی خود  را گوشزد كنید تا کودک در ذهنش؛ دلیلی برای تغییر رفتار شما، داشته باشد.

عصبانی نشوید، به جای تمركز روی اشتباه یا رفتار نادرست كودك، كه شما را برای هیجان و عكس‌العمل احساسی آماده میكند، از هر یك از موارد اشتباه کودکتان به عنوان بهانه مناسبی برای راهنمایی  و درس دادن به او استفاده كنید.

به کودک انگیزه بدهید، از بهترین تکنیک های رفتار با کودک

انگیزه دادن با جملات خاص و تشویق مناسب و درخور عمل کودک بسیار مهم هست.

انعطاف پذیر باشید.

به کودک هنر مذاکره را یاد بدهید .این‌که بتواند استدلال کند؛ حرفش را به کرسی بنشاند؛ از شما تخفیف بگیرد یا خواسته‌اش را جذاب و شدنی نشان بدهد.

وقتی كودك می پرسد: «می تونم این برنامه تلویزیون رو تا آخر ببینم، بعد بریم بیرون؟ منطقی باشید. اگر فرصت دارید، به درخواستش جواب مثبت بدهید.  كودك از این طریق و به تدریج با هنر گفتگو و مذاكره آشنا می شود.

شما می توانید جهت اطلاع از درباره رفتار با نوجوان پسر و دختر خصوصا در دوره متوسطه دوم به این لینک مراجعه کنید.

تصویر-تکنیک-های-رفتار-با-کودک-2321

از لجبازی و کشتی گرفتن کلامی با کودک بپرهیزید.

 هیچ عملی  بی فایده‌تر از زور آزمایی با فرزند نیست. او را به همكاری كردن تشویق كنید. مثلاً می توان گفت : «من مشكلی دارم. من دوست دارم تو پیراهن تمیزی بپوشی ولی می بینم كه تو بازهم همون قبلی رو می پوشی. به نظرت چطور می شه این مسئله رو رفع كرد؟». وقتی مشكل را با كودك در میان بگذارید احتمالاً بیشتر علاقه مند می شود كه در حل آن كمك كند و با شما همكاری كند.

اگر به دنبال کسب اطلاع در رابطه با والدین الگوی اول نوجوانان هستید، همین حالا به این لینک بروید.

زیرك باشید، از بهترین تکنیک های رفتار با کودک

اگر عملكرد شما جواب نمی‌دهد با زیركی راه حل دیگری پیدا كنید.تغییر کردن روش شما آسان ‌تر است تا این‌که کودک را تغییر دهید. از خودتان بپرسید: چه عمل متفاوت دیگری می‌توانم انجام دهم تا او را، به واکنش مناسب‌تری هدایت كنم؟

برای تنبه كودك این سه اصل را رعایت کنید:

وقتی عصبانی هستید؛ از مجازات دوری کنید.

به عنوان انتقام، تنبیه نكنید.

به خاطر داشته باشید، همیشه تنبیه سنگین‌تر، تنبیه بهتری نیست.

در مرکز روانشناسی روانپناه؛ متخصصین با تجربه به صورت تلفنی و آنلاین یا حضوری ؛ با تعیین وقت قبلی و رزرو می‌توانند ، با توجه به شرایط شخصی شما و فرزندتان؛ در ارائه تکنیک های رفتار با کودک، به شما کمک کنند.
تلفن تماس :
۰۲۱۲۶۶۴۵۱۶۱

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید